In 2009 zijn er weer veranderingen op het gebied van BPM.
De totale BPM bij aankoop bestaat uit een percentage voor alle auto’s gelijk en een vast bedrag dat verschilt per auto. In 2009 bedraagt het BPM percentage voor alle auto’s 40,0% (in 2008 was dat 42,3%).
Voor het bepalen van vaste bedrag aan BPM krijgen auto’s met een benzinemotor een korting van EUR 1.288. Voor diesels moet een toeslag van EUR 1.076 worden betaald.
In 2009 zijn de bonus/malus bedragen die afhankelijk zijn van het milieulabel van de auto ongewijzigd ten opzichte van 2008. De korting op de BPM bedraagt EUR 1.400 voor een auto met A label en EUR 700 voor een B label. Bij een C label is er geen korting en geen toeslag. De BPM toeslag voor een D label bedraagt EUR 400, E label EUR 800 een F label EUR 1.200 en bij een auto met een G label is deze toeslag EUR 1.600. Dit systeem van milieulabels werd in juli 2006 ingevoerd (met andere bedragen). Meer informatie over het milieulabel van een specifieke auto kan gevonden worden via /vergelijken. Kies het betreffende merk, model (of meerdere) en klik naar “algemeen”.
Voor een hybride auto bleef de additionele korting op de BPM ingevoerd in juli 2006. EUR 5.000 voor een hybride auto met A label en EUR 2.500 voor een hybride auto met B label. De totale korting op de BPM voor hybride auto’s in 2008 bedroeg dus EUR 6.400 (A label) en EUR 3.200 (B label).
Er wordt extra belasting geheven op basis van de CO2 uitstoot van een auto. Hiervoor wordt er per gram uitstoot een bedrag van EUR 125 berekend. Dat hoeft slechts vanaf de drempel waarde. Voor benzine auto’s is de drempel 205 gram per kilometer en bij diesels 170 gr/km.
Deze heffing ten aanzien van CO2-uitstoot geldt voor alle auto’s, dus ook voor een oude auto. Voor dergelijke oude auto’s zijn echter veelal geen gegevens omtrent CO2 uitstoot bekend. Als de CO2 uitstoot niet bekend is, wordt de CO2 uitstoot vastgesteld op 350 gr/km voor en benzine auto en 302 gr/km voor een dieselauto. In de prakrijk blijkt dat bij het importeren van dergelijke auto’s alleen maar aangifte gedaan wordt op basis van de oorspronkelijke BPM. De huidige regeling komt in dat geval op een hogere BPM.
Indien de auto met een dieselmotor een aangetoonde fijnstof uitstoot heeft van minder de 5 mg per kilometer, bedraagt er een korting van EUR 600 op de BPM.