In januari 2008 werd het BPM percentage op een nieuwe auto verlaagd van 45,2% naar 42,3%.
Tegelijkertijd werd een bonus/malus ingesteld afhankelijk van de verbrandingsmotor. Voor een benzine auto bedroeg de korting EUR 1.288 op de BPM en werd er een toeslag van EUR 366 voor een auto op diesel geheven.
In februari 2008 wijzigden de bonus/malus bedragen die afhankelijk zijn van het milieulabel van de auto. De korting op de BPM bedroeg EUR 1.400 voor een auto met A label en EUR 700 voor een B label. Bij een C label bleef gelden dat er geen korting en geen toeslag was. De BPM toeslag voor een D label bedroeg EUR 400, E label EUR 800 een F label EUR 1.200 en bij een auto met een G label bedroeg deze toeslag EUR 1.600. In juli 2006 werd dit systeem van milieulabels ingevoerd (met andere bedragen).Deze golden dus tot en met januari 2008.
Voor een hybride auto bleef de additionele korting op de BPM ingevoerd in juli 2006. EUR 5.000 voor een hybride auto met A label en EUR 2.500 voor een hybride auto met B label. De totale korting op de BPM voor hybride auto’s in 2008 bedroeg dus EUR 6.400 (A label) en EUR 3.200 (B label). Leverbare modellen met een A label zijn de Toyota Prius en de Honda Civic IMA. De hybride modellen van Lexus, de LS600H, GS450H en RX400H hebben een C label.
Tevens werd in februari 2008 de CO2 toeslag ingevoerd. In de volksmond werd dit snel de ‘slurptax’ genoemd. Voor auto’s met een benzine motor die meer CO2 uitstoot hebben dan 232 gram per kilometer of 192 gram bij een dieselautogeld een extra BPM heffing gelden van EUR 110 per gram per kilometer.Voor een benzine auto met een CO2 uitstoot van 240 gram per kilometer bedroeg de toeslag op BPM dus EUR 880.
Met ingang van 1 april 2008 werdeen nieuwe fijnstofregeling ingevoerd. Dit betekende dat de roetfilterkorting voor diesels vervalt. Een diesel met 0 miligram per kilometer fijnstof uitstoot bedroeg de BPM korting EUR 900. Voor elke milligram extra zou de korting EUR 200 minder bedragen. Bij 5 mg / km fijnstof (NOx) uitstoot was de korting in de BPM omgeslagen in een toeslag op de BPM van EUR 100. Later in 2008 werd deze regeling bij de rechter aangevochten en verboden verklaard.