De BPM bedroeg in 2006 evenals in de jaren ervoor45,2% van de netto cataloguswaarde.
In juli 2006 is de overheid begonnen met het stimuleren van schone motoren door een bonus/malus systeem aan de hand van het milieulabel van de auto. De korting op de BPM bedroeg EUR 1.000 voor een auto met A label en EUR 500 voor een B label. Bij een C label was er geen korting, maar ook geen toeslag. De toeslag voor een D label bedroeg EUR 135, E label EUR 270 een F label EUR 405 en bij een auto met een G label bedroeg deze toeslag EUR 540. In februari 2008 zijn deze bedragen aangepast.
In juli 2006 werd tevens een additionele korting op de BPM voor hybride auto geïntroduceerd. De bedragen waren EUR 5.000 voor een hybride auto met A label en EUR 2.500 voor een hybride auto met B label. De totale korting voor hybride auto’s met een A label bedroeg dus EUR 6.000 en EUR 3.000 voor een B label.
Voorheen werd de BPM geheel afgeschreven. Na 100 maanden was de BPM compleet afgeschreven en bedroeg de restwaarde 0.Het gevolg was een invoer van oude vervuilende auto’s uit het buitenland in het algemeen en uit Duitsland in het bijzonder.