De hoogte van de CO2-uitstoot is bij het bepalen van de BPM steeds belangrijker. Uiteraard ook bij het importeren van een auto. Het gemakkelijkst is om bij het importeren van de auto een CVO mee te nemen om de CO2-uitstoot vast te stellen. De RDW vermeldt de CO2-uitstoot bij de keuringsgegevens van uw auto.
Overigens kan de CO2-uitstoot kan aangetoond worden op de hieronder beschreven manieren:
1. Het CVO, Certificaat van Overeenstemming.
2. De Europese typegoedkeuring (ETG) van de auto.
3. De individuele goedkeuring voor de auto door de RDW. Bij de keuring moet u dan het emissiecertificaat en/of het bijbehorende testrapport overleggen.
4. Het testrapport van een individuele keuring van de auto door bijvoorbeeld TNO.
5. Een goedkeuring waarin de CO2-uitstoot is vastgelegd. Het brandstofverbruik moet dan zijn gemeten volgens de reglementen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (ECE101-00).
Heeft de RDW bij het importeren geen CO2-uitstoot kunnen bepalen voor de auto? Dan wordt de CO2-uitstoot vastgesteld op 350 gr/km voor een auto met benzine of 302 gr/km voor een diesel. Dat maakt de te betalenĀ BPM bij import in veel gevallen een stuk hoger.