In 2010 zijn er wijzigingenin de BPM regeling doorgevoerd.
Allereerst is in 2010 het BPM percentage voor alle auto’s verlaagd naar 27,4%, terwijl dat in 2009 nog 40,0% was.Auto’s met een benzinemotor krijgen in 2010 een korting van EUR 1.364. Voor diesels moet een toeslag van EUR 1.000 worden betaald. In 2009 golden andere bedragen.
Ten opzichte van 2009 vervalt in 2010 ook de zogenaamde “slurptax” in de BPM. Ook de BPM-bonus-/malusregeling op basis van het energielabel vervalt. Deze was ingevoerd in juli 2006. Hiervoor wordt onderstaande CO2-heffing op de BPM ingevoerd.Middels de CO2 heffing wordt er extra belasting geheven op basis van de CO2 uitstoot van een auto. Voor benzine auto’s gelden andere drempelwaarden dan diesels. Er zijn vier schijven.
Voor een benzine auto met een CO2 uitstoot tot en met 110 gr/km geldt een BPM vrijstelling. Vanaf 111 gr/km tot en met 180 gr/km geldt een CO2-heffing van EUR 34 per gram per kilometer. Vanaf 181 gr/km tot en met 270 gr/km geldt een CO2-heffing van EUR 126 per gram per kilometer over het meerdere boven 180 gr/km plus EUR 2.380. Vanaf 271 gr/km wordt EUR 288 per gr/km geheven over het meerdere boven 270 gr/km plus EUR 13.270.
Voor een diesel auto met een CO2 uitstoot tot en met 95 gr/km geldt een BPM vrijstelling. Vanaf 96 gr/km tot en met 155 gr/km geldt een CO2-heffing van EUR 34 per gram per kilometer. Vanaf 156 gr/km tot en met 232 gr/km geldt een CO2-heffing van EUR 126 per gram per kilometer over het meerdere boven 180 gr/km plus EUR 2.040. Vanaf 233 gr/km wordt EUR 288 per gr/km geheven over het meerdere boven 270 gr/km plus EUR 11.742.
Tevens geldt er een vaste korting op de BPM van EUR 750 voor benzine auto’s met een uitstoot van 111 tot en met 120 gr/km. Voor diesels wordt deze vaste korting verkregen bij 96 tot en met 120 gr/km.
Deze heffing in 2010 geldt voor alle auto’s, dus ook voor een oude auto’s. Voor veel oude auto’s zijn echter geen gegevens omtrent CO2 uitstoot bekend. Hierdoor kan dus bij het importeren alleen maar aangifte gedaan worden op basis van de BPM van het jaar waarin de auto te naam werd gesteld.
Voor diesels geldt dat als de auto een aangetoonde fijnstof uitstoot heeft van minder de 5 mg per kilometer, er in 2010 een korting op de BPM van EUR 300 wordt gegeven. In 2009 bedroeg deze korting nog EUR 600.