Wanneer u een auto koopt in Duitsland en deze naar Nederland wilt invoeren, krijgt u in veel gevallen te maken met de BPM: de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Deze belasting moet u in Nederland betalen bij de registratie van het voertuig. Maar hoeveel BPM u precies verschuldigd bent, hangt af van verschillende factoren én van de methode die u kiest om deze te berekenen. Op deze pagina leggen wij u alles uit over het berekenen van BPM: van de basisprincipes tot de specifieke rekenmethodes.
De BPM is geen vast bedrag, maar wordt onder meer bepaald door:
• Het type voertuig (personenauto, bestelauto, motor)
• De CO₂-uitstoot van de auto
• Het type brandstof (benzine, diesel, elektrisch, hybride)
• De datum van eerste toelating (bouwjaar)
• De afschrijving op basis van leeftijd, kilometerstand en staat van de auto
Bij nieuwe auto’s is de BPM eenvoudig te berekenen: het wordt vastgesteld aan de hand van de bruto catalogusprijs en de actuele BPM-tarieven. Maar bij gebruikte auto’s – zoals bij een import uit Duitsland – mag u gebruikmaken van een afschrijving, waardoor de BPM-bedrag aanzienlijk lager uitvalt.
Door zelf BPM te berekenen (of te laten berekenen), krijgt u inzicht in de totale kosten bij aankoop van een auto in Duitsland. Het voorkomt verrassingen bij het op kenteken zetten in Nederland en geeft u de mogelijkheid om verschillende voertuigen met elkaar te vergelijken op basis van totale kosten in plaats van alleen aankoopprijs.
U kunt bovendien kiezen uit meerdere berekeningsmethoden, waarbij het toegestaan is om altijd de meest voordelige methode te gebruiken. Hier zit vaak honderden of zelfs duizenden euro’s verschil in.
Bij gebruikte auto’s zijn er verschillende algemeen geaccepteerde afschrijvingsmethoden om BPM te berekenen. Hieronder lichten we ze toe:
De meest gebruikte en eenvoudigste methode. De Belastingdienst heeft een afschrijvingstabel gepubliceerd waarin staat welk percentage van de oorspronkelijke BPM nog verschuldigd is, gebaseerd op de leeftijd van de auto in maanden.
• Voordeel: eenvoudig, direct toepasbaar
• Nadeel: niet altijd de voordeligste optie
Bekijk de details op onze pagina over de afschrijvingstabel.
Deze methode is gebaseerd op de waarde van de auto in Nederland, volgens erkende koerslijsten of de waarde zoals door een taxateur vastgesteld middels een taxatierapport. De BPM wordt berekend aan de hand van de verhouding tussen de nieuwprijs en de huidige waarde, de afschrijving dus. Als deze afschrijving groter is dan volgens de afschrijvingstabel is dit voordeliger.
• Voordeel: vaak gunstiger bij jong gebruikte auto’s of auto’s met veel schade
• Nadeel: afhankelijk van wat de koerslijst aangeeft – kan afwijken van de realiteit, daarnaast wordt er veel gesjoemeld met taxaties, iets waar wij Das Auto Import ver weg van wilt blijven
N.B. wij importeren alleen auto’s van officiële Duitse merkdealers en zullen geen schadeauto’s importeren.
Meer weten? Lees over de koerslijst of taxatie afschrijvingsmethode.
Stel: u koopt in Duitsland een Audi A4 Avant uit 2020 met benzinemotor en 65.000 km op de teller. De oorspronkelijke BPM bedroeg €6.500. Met de afschrijvingstabel komt u op 45% restwaarde, dus:
45% van €6.500 = €2.925 aan BPM
Als u echter met een koerslijst rekent en de auto wordt gewaardeerd op 40% van de nieuwwaarde, dan kan de BPM uitkomen op:
40% van €6.500 = €2.600 aan BPM
Een verschil van ruim €300.
En in sommige gevallen kan een taxatie nóg voordeliger uitpakken, bijvoorbeeld bij schade of hoge kilometerstand.
U bent vrij om altijd de meest voordelige BPM-berekeningsmethode te kiezen. Daarom is het slim om meerdere methodes naast elkaar te leggen – iets dat wij bij Das Auto Import standaard doen bij onze gratis BPM-berekening.
We vergelijken:
• De BPM op basis van de afschrijvingstabel
• De BPM volgens erkende koerslijsten
• Rekenen met een verkeerde CO₂-uitstoot (let op WLTP versus NEDC)
• Verkeerde datum van eerste toelating gebruiken
• Niet de voordeligste methode toepassen
• Onjuiste koerslijstselectie (bijvoorbeeld verkeerde uitvoering)
Laat dit daarom altijd controleren of uitbesteden aan een expert – het kan u letterlijk honderden of zelfs duizenden euro’s schelen.
In sommige gevallen hoeft u géén BPM te betalen. Bijvoorbeeld:
• Bij elektrische auto’s van 2024 of ouder (nultarief BPM)
• Bij oudere auto’s waarvan de BPM al volledig is afgeschreven naar 0
• In specifieke situaties bij verhuizing naar Nederland met uw voertuig (verhuisgoedregeling)
Deze uitzonderingen gelden niet automatisch en moeten goed onderbouwd worden bij de BPM-aangifte. Zelfs wanneer er geen BPM verschuldigd is dient u aangifte te doen (een nul-aangifte).
Bij Das Auto Import kunt u eenvoudig een vrijblijvende BPM-berekening aanvragen. U stuurt ons de details van de auto of een link naar de auto in Duitsland die u op het oog heeft, en wij doen de rest. Binnen één werkdag ontvangt u:
• Een gratis BPM-berekening
• Een inschatting van de bijkomende kosten (RDW, kenteken, etc.)
• Een heldere toelichting van de voordeligste route
Ga naar Gratis BPM berekening en ontvang snel duidelijkheid.
Wie een auto koopt in Duitsland en die naar Nederland wil overzetten, komt niet altijd onder de BPM uit. Maar hoe u deze berekent, bepaalt wél hoeveel u betaalt. Door de juiste methode te kiezen, kunt u honderden of zelfs duizenden euro’s besparen – en voorkomt u onaangename verrassingen bij de registratie.
Laat u goed informeren, of laat het ons doen. Bij Das Auto Import helpen we u graag met eerlijk advies en een transparante berekening.
Wilt u ook weten hoeveel BPM u moet betalen voor uw droomauto uit Duitsland? Vraag dan vandaag nog uw gratis berekening aan of neem contact met ons op voor meer informatie.
Kies uit meer dan 200.000 Duitse auto's van erkende merkdealers
Benieuwd naar de totale kosten voor het importeren van een bepaalde auto?
Stuur ons een advertentielink voor een vrijblijvend advies.
Vraag gratis berekening aan