Das Auto Import

Hoge klantwaardering van 4.9/5
Al 23.559 auto’s geimporteerd
Snelste doorlooptijd naar kenteken
Uitsluitend merkdealer aanbod
Hoge klantwaardering van 4.9/5
Hoge klantwaardering van 4.9/5
Al 23.559 auto's geimporteerd
Al 23.559 auto's geimporteerd
Snelste doorlooptijd naar kenteken
Snelste doorlooptijd naar kenteken
Uitsluitend merkdealer aanbod
Uitsluitend merkdealer aanbod
previous arrow
next arrow
Hoge klantwaardering van 4.9/5
Al 23.559 auto's geimporteerd
Snelste doorlooptijd naar kenteken
Uitsluitend merkdealer aanbod

BPM Berekeningsmethoden – Complete Uitleg en Praktische Gids

Wanneer u een auto koopt in Duitsland en deze naar Nederland wilt invoeren, krijgt u vrijwel altijd te maken met de BPM: de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Hoeveel BPM u uiteindelijk betaalt, hangt niet alleen af van kenmerken zoals CO₂-uitstoot en bouwjaar, maar ook van de methode die u kiest om de rest-BPM te berekenen. U bent namelijk vrij om altijd de meest voordelige berekeningsmethode te gebruiken. Op deze pagina leest u hoe de verschillende methoden werken en wanneer welke optie slim kan zijn.


Wat bepaalt de hoogte van de BPM?

De hoogte van de BPM is afhankelijk van:

• De oorspronkelijke catalogusprijs en het bruto BPM-bedrag

• Het type brandstof (benzine, diesel, elektrisch)

• De CO₂-uitstoot

• Het bouwjaar en datum eerste toelating

• De waardevermindering sinds de eerste registratie


Bij nieuwe voertuigen wordt de BPM in alle gevallen berekend op basis van de CO₂-uitstoot. Volledig elektrische personenauto’s en elektrische bestelauto’s betalen in 2025 niet langer €0, maar een minimumtarief van €667. Voor hybrides en voertuigen met een verbrandingsmotor geldt een BPM-heffing afhankelijk van hun emissie. Bij gebruikte voertuigen – zoals import uit Duitsland – mag u rekening houden met afschrijving. Deze afschrijving kan op verschillende manieren worden vastgesteld.


Waarom zelf vergelijken loont

De keuze van de berekeningsmethode heeft direct invloed op hoeveel u betaalt. In veel gevallen scheelt het honderden of zelfs duizenden euro’s. Daarom is het verstandig om vooraf meerdere scenario’s naast elkaar te leggen.


Wilt u snel inzicht in uw situatie? Bekijk onze gratis BPM berekening.


Hoe werkt BPM berekenen bij import?

Bij gebruikte auto’s zijn er drie algemeen geaccepteerde methoden waarmee de rest-BPM kan worden vastgesteld. Hieronder lichten wij ze toe.


Afschrijvingstabel (forfaitaire methode)

De afschrijvingstabel is de meest gebruikte en eenvoudigste methode. De Belastingdienst publiceert een tabel waarin per maand staat welk percentage van de oorspronkelijke BPM nog verschuldigd is. U kijkt in de tabel welke leeftijd uw voertuig heeft in maanden en past het bijbehorende percentage toe.
 
Voorbeeld:
 
Een auto van 24 maanden oud heeft een afschrijving van 46,5% volgens de forfaitaire afschrijvingstabel van de Belastingdienst. Is de oorspronkelijke BPM €6.000, dan betaalt u:
€6.000 × (100% – 46,5%) = €3.210.
 
Voordeel: eenvoudig en direct toepasbaar.
Nadeel: niet altijd de voordeligste optie, zeker niet bij auto’s met veel kilometers of schade. 
 
Meer weten? Bekijk onze pagina over de BPM afschrijvingstabel.
 

Koerslijst of taxatierapport

Een alternatieve manier om de rest-BPM te berekenen is de koerslijstmethode. Hierbij wordt de actuele handelswaarde bepaald via een erkende koerslijst, bijvoorbeeld Autotelex. Dit kan gunstig zijn als de auto harder in waarde is gedaald dan de forfaitaire tabel aangeeft.

Een taxatierapport wordt doorgaans toegepast bij voertuigen met schade of een afwijkende staat. Een erkend taxateur stelt dan een officiële waardebepaling op.
 
Belangrijk: bij Das Auto Import maken we in de praktijk nauwelijks gebruik van taxaties. Wij importeren uitsluitend auto’s van officiële merkdealers in Duitsland, zonder schadeverleden. Daardoor is taxatie meestal minder relevant of noodzakelijk.
 
Voordeel koerslijst: vaak gunstiger bij veel kilometers.
Voordeel taxatie: kan voordeel opleveren bij schadeauto’s.
Nadeel: koerslijsten en taxaties brengen extra kosten en risico’s met zich mee en worden streng gecontroleerd door de Belastingdienst.
Wilt u meer weten over deze methoden? Bekijk de pagina koerslijst/taxatie.
 

Voorbeeldberekening BPM

Stel, u koopt een BMW 3-serie van 24 maanden oud, met 70.000 kilometer op de teller en een oorspronkelijke BPM van €7.500.
 
Met afschrijvingstabel:
De afschrijving na 24 maanden is 46,5%, dus u betaalt:
€7.500 × (100% – 46,5%) = €4.012,50 BPM verschuldigd.
 
Met koerslijst:
De afschrijving bedraagt in dit geval 54,5%, dus u betaalt:
€7.500 × (100% – 54,5%) = €3.412,50 BPM verschuldigd.
 
In dit voorbeeld kan de koerslijstmethode ruim €600 voordeel opleveren. Laat daarom altijd meerdere berekeningsmethoden vergelijken.
 

Wat is de voordeligste methode?

U mag wettelijk altijd de methode kiezen die het laagste BPM-bedrag oplevert. Echter de Belastingdienst wijst u er niet op als u niet de voordeligste manier kiest. Daarom adviseren wij om standaard:
• De afschrijvingstabel te gebruiken
• En ook altijd een of meerdere koerslijsten te raadplegen
 
Zo weet u zeker dat u nooit onnodig teveel betaalt. Onze importadviseurs weten inmiddels wanneer en welke berekening wel of niet loont en kunnen dit makkelijk faciliteren. Wilt u dat wij dit voor u uitzoeken? Vraag eenvoudig een gratis BPM berekening aan.
 

Veelgemaakte fouten bij BPM berekenen

• Verkeerde datum eerste toelating gebruiken
• Onjuiste CO₂-gegevens hanteren (bijv. WLTP i.p.v. NEDC)
• Verkeerde koerslijst of taxatiebron kiezen
• Niet controleren welke methode voordeliger is
 
Laat uw berekening daarom altijd nakijken door een specialist.
 

Wanneer betaalt u geen BPM?

In enkele situaties hoeft u géén BPM te betalen:
• Volledig elektrische voertuigen tot en met bouwjaar 2024
• Auto’s ouder dan 17,5 jaar
• Voertuigen die onder de verhuisgoedregeling vallen
 
Let op: ook als u geen BPM verschuldigd bent, moet u altijd BPM-aangifte doen.
 

Gratis BPM-berekening aanvragen

Wilt u weten hoeveel BPM u moet betalen en welke methode in uw situatie het beste is? Bij Das Auto Import ontvangt u binnen één werkdag een volledig overzicht:
• Een gratis BPM-berekening 
• Een inschatting van de bijkomende kosten (RDW, kenteken, etc.)
• Een heldere toelichting van de voordeligste route
 
Vraag uw gratis BPM berekening aan of neem contact op voor advies
 

Conclusie: kies bewust, betaal minder BPM

Door slim gebruik te maken van de beschikbare berekeningsmethoden kunt u veel besparen op uw importkosten. Laat u goed informeren of besteed het uit aan een betrouwbare specialist. Zo voorkomt u onaangename verrassingen en betaalt u nooit meer dan nodig is.

Meer weten over auto importeren uit Duitsland? Lees verder op onze pagina Auto kopen in Duitsland.
 
Start nu uw zoektocht naar uw volgende auto

Kies uit meer dan 200.000 Duitse auto's van erkende merkdealers

Waarom een auto kopen in Duitsland?

Gratis BPM berekening

Benieuwd naar de totale kosten voor het importeren van een bepaalde auto?

Stuur ons een advertentielink voor een vrijblijvend advies.

Vraag gratis berekening aan