De afschrijvingstabel is de meest gebruikte en eenvoudigste methode. De Belastingdienst publiceert een tabel waarin per maand staat welk percentage van de oorspronkelijke BPM nog verschuldigd is. U kijkt in de tabel welke leeftijd uw voertuig heeft in maanden en past het bijbehorende percentage toe.
Voorbeeld:
Een auto van 24 maanden oud heeft een afschrijving van 46,5% volgens de forfaitaire afschrijvingstabel van de Belastingdienst. Is de oorspronkelijke BPM €6.000, dan betaalt u:
€6.000 × (100% – 46,5%) = €3.210.
Voordeel: eenvoudig en direct toepasbaar.
Nadeel: niet altijd de voordeligste optie, zeker niet bij auto’s met veel kilometers of schade.
Meer weten? Bekijk onze pagina over de BPM afschrijvingstabel.
Koerslijst of taxatierapport
Een alternatieve manier om de rest-BPM te berekenen is de koerslijstmethode. Hierbij wordt de actuele handelswaarde bepaald via een erkende koerslijst, bijvoorbeeld Autotelex. Dit kan gunstig zijn als de auto harder in waarde is gedaald dan de forfaitaire tabel aangeeft.
Een taxatierapport wordt doorgaans toegepast bij voertuigen met schade of een afwijkende staat. Een erkend taxateur stelt dan een officiële waardebepaling op.
Belangrijk: bij Das Auto Import maken we in de praktijk nauwelijks gebruik van taxaties. Wij importeren uitsluitend auto’s van officiële merkdealers in Duitsland, zonder schadeverleden. Daardoor is taxatie meestal minder relevant of noodzakelijk.
Voordeel koerslijst: vaak gunstiger bij veel kilometers.
Voordeel taxatie: kan voordeel opleveren bij schadeauto’s.
Nadeel: koerslijsten en taxaties brengen extra kosten en risico’s met zich mee en worden streng gecontroleerd door de Belastingdienst.
Wilt u meer weten over deze methoden? Bekijk de pagina koerslijst/taxatie.
Voorbeeldberekening BPM
Stel, u koopt een BMW 3-serie van 24 maanden oud, met 70.000 kilometer op de teller en een oorspronkelijke BPM van €7.500.
Met afschrijvingstabel:
De afschrijving na 24 maanden is 46,5%, dus u betaalt:
€7.500 × (100% – 46,5%) = €4.012,50 BPM verschuldigd.
Met koerslijst:
De afschrijving bedraagt in dit geval 54,5%, dus u betaalt:
€7.500 × (100% – 54,5%) = €3.412,50 BPM verschuldigd.
In dit voorbeeld kan de koerslijstmethode ruim €600 voordeel opleveren. Laat daarom altijd meerdere berekeningsmethoden vergelijken.
Wat is de voordeligste methode?
U mag wettelijk altijd de methode kiezen die het laagste BPM-bedrag oplevert. Echter de Belastingdienst wijst u er niet op als u niet de voordeligste manier kiest. Daarom adviseren wij om standaard:
• De afschrijvingstabel te gebruiken
• En ook altijd een of meerdere koerslijsten te raadplegen
Zo weet u zeker dat u nooit onnodig teveel betaalt. Onze importadviseurs weten inmiddels wanneer en welke berekening wel of niet loont en kunnen dit makkelijk faciliteren. Wilt u dat wij dit voor u uitzoeken? Vraag eenvoudig een gratis BPM berekening aan.
Veelgemaakte fouten bij BPM berekenen
• Verkeerde datum eerste toelating gebruiken
• Onjuiste CO₂-gegevens hanteren (bijv. WLTP i.p.v. NEDC)
• Verkeerde koerslijst of taxatiebron kiezen
• Niet controleren welke methode voordeliger is
Laat uw berekening daarom altijd nakijken door een specialist.
Wanneer betaalt u geen BPM?
In enkele situaties hoeft u géén BPM te betalen:
• Volledig elektrische voertuigen tot en met bouwjaar 2024
• Auto’s ouder dan 17,5 jaar
• Voertuigen die onder de verhuisgoedregeling vallen
Let op: ook als u geen BPM verschuldigd bent, moet u altijd BPM-aangifte doen.
Gratis BPM-berekening aanvragen
Wilt u weten hoeveel BPM u moet betalen en welke methode in uw situatie het beste is? Bij Das Auto Import ontvangt u binnen één werkdag een volledig overzicht:
• Een gratis BPM-berekening
• Een inschatting van de bijkomende kosten (RDW, kenteken, etc.)
• Een heldere toelichting van de voordeligste route
Conclusie: kies bewust, betaal minder BPM
Door slim gebruik te maken van de beschikbare berekeningsmethoden kunt u veel besparen op uw importkosten. Laat u goed informeren of besteed het uit aan een betrouwbare specialist. Zo voorkomt u onaangename verrassingen en betaalt u nooit meer dan nodig is.