Als u een auto koopt in Duitsland en deze naar Nederland wilt overbrengen, krijgt u in de meeste gevallen te maken met de BPM: de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Het begrijpen van de BPM-regels is belangrijk om vooraf een goed beeld te hebben van de kosten. Op deze pagina leggen we stap voor stap uit hoe BPM werkt bij auto import en wat u kunt doen om de kosten zo laag mogelijk te houden.
In Nederland is de BPM een verplichte belasting die u betaalt zodra u een auto op Nederlands kenteken zet. Dit geldt niet alleen voor nieuwe voertuigen, maar ook bij gebruikte auto’s die u uit Duitsland importeert. Hoewel de auto in Duitsland vaak goedkoper is, moet u bij registratie in Nederland BPM afdragen. De hoogte hiervan is afhankelijk van factoren als CO2-uitstoot, bouwjaar, type brandstof en de manier waarop u de rest-BPM berekent.
Veel Nederlanders kiezen voor een auto kopen in Duitsland omdat het aanbod groter is, de prijzen vaak scherper zijn en auto’s over het algemeen rijker uitgerust zijn. Ondanks de BPM kan het financieel voordelig zijn om een auto te importeren. Belangrijk is wel dat u goed inzicht heeft in de totale kosten, inclusief BPM, transport, RDW-keuring en andere bijkomende kosten.
Wilt u precies weten wat de BPM is voor de auto die u wilt invoeren? Op onze pagina BPM berekenen leest u hoe u dit zelf kunt uitrekenen of door ons kunt laten doen.
Welke regelingen zijn er bij auto import?
Een belangrijk voordeel bij het importeren van een gebruikte auto is dat u mag kiezen uit meerdere BPM-regelingen. Dit biedt kansen om te besparen, mits u weet welke regels op uw situatie van toepassing zijn.
Huidige regeling versus oudere regelingen
De BPM wordt in principe berekend volgens de regeling die geldt op het moment dat u de aangifte doet. Maar bij import kunt u ook gebruikmaken van oudere regelingen die gelden op basis van de datum van eerste toelating van de auto. Dit kan voordelig zijn als de auto in eerdere jaren minder zwaar werd belast.
Bijvoorbeeld:
• Heeft uw auto een datum eerste toelating in 2018? Dan mag u ervoor kiezen om de BPM van 2018 toe te passen, mits u dit correct onderbouwt.
• Soms scheelt dit honderden euro’s ten opzichte van de huidige regeling.
Op onze pagina BPM tijdvakken per jaar vindt u een overzicht van de regels per jaar.
Uitzonderingen en vrijstellingen
In bepaalde gevallen betaalt u geen BPM, bijvoorbeeld:
• Volledig elektrische auto’s zijn BPM-vrij bij een datum eerste toelating tot en met 31-12-2024.
• Auto’s ouder dan 17 jaar en 6 maanden hebben volgens de afschrijvingstabel een rest-BPM van 0%.
• Soms geldt een vrijstelling bij verhuizing naar Nederland.
Let op: vrijstellingen gelden niet automatisch en moeten met bewijsstukken worden onderbouwd bij uw BPM-aangifte. Zelfs als de BPM 0 is moet er toch BPM aangifte gedaan worden.
Hoe werkt BPM berekenen bij auto invoeren uit Duitsland?
Bij gebruikte auto’s zijn er verschillende algemeen geaccepteerde methoden om BPM te berekenen. Hieronder lichten we ze toe:
Afschrijvingstabel (forfaitaire methode)
De meest gebruikte en eenvoudigste methode. De Belastingdienst publiceert jaarlijks een afschrijvingstabel waarin staat welk percentage van de oorspronkelijke BPM nog verschuldigd is, gebaseerd op de leeftijd van de auto in maanden.
• Voordeel: eenvoudig, direct toepasbaar
• Nadeel: niet altijd de voordeligste optie
Koerslijst of taxatierapport
Deze methode is gebaseerd op de waarde van de auto in Nederland, volgens een erkende koerslijst (bijvoorbeeld Autotelex) of de waarde die door een taxateur wordt vastgesteld. De BPM wordt berekend op basis van de verhouding tussen de oorspronkelijke nieuwprijs en de huidige waarde.
• Voordeel: vaak gunstiger bij jong gebruikte auto’s
• Nadeel: afhankelijk van de koerslijst of taxatie – taxaties worden bovendien voornamelijk gebruikt bij schadeauto’s, auto’s die wij als Das Auto Import in de praktijk niet importeren. Wij importeren uitsluitend voertuigen van officiële merkdealers in Duitsland en geen schadeauto’s.
U bent altijd vrij om de methode te kiezen die het meest voordelig is.
Een voorbeeld:
• Cataloguswaarde: €50.000
• Oorspronkelijke BPM: €8.000
• Afschrijving na 3 jaar: 50%
• Rest-BPM: €4.000
Met een koerslijst kan dit bijvoorbeeld €3.200 zijn. Als de auto een schadeauto is kan een taxatie soms nog gunstiger uitvallen.
Meer over deze methodes leest u op onze pagina BPM berekeningsmethoden.
Veelgestelde vragen over BPM bij auto import
Een belangrijk voordeel bij het importeren van een gebruikte auto is dat u mag kiezen uit meerdere BPM-regelingen. Dit biedt kansen om te besparen, mits u weet welke regels op uw situatie van toepassing zijn.
Moet ik altijd BPM betalen?
Ja, tenzij de auto volledig elektrisch is met een datum eerste toelating tot en met 31-12-2024, of de auto ouder is dan 17 jaar en 6 maanden waardoor de rest-BPM volgens de afschrijvingstabel op nul uitkomt, of er een geldige vrijstelling geldt (bijvoorbeeld bij verhuizing naar Nederland).
Wanneer betaal ik de BPM?
Ja, tenzij de auto volledig elektrisch is met een datum eerste toelating tot en met 31-12-2024, of de auto ouder is dan 17 jaar en 6 maanden waardoor de rest-BPM volgens de afschrijvingstabel op nul uitkomt, of er een geldige vrijstelling geldt (bijvoorbeeld bij verhuizing naar Nederland).
Kan ik BPM in termijnen betalen?
Nee, BPM moet in één keer worden voldaan
Is een taxatie altijd voordeliger?
Niet altijd. Een taxatie wordt in de praktijk meestal toegepast bij schadeauto’s. Omdat Das Auto Import uitsluitend voertuigen van officiële merkdealers in Duitsland importeert en geen schadeauto’s aanbiedt, passen wij deze methode niet vaak toe. Laat altijd meerdere methodes berekenen en kies de voordeligste optie die bij uw situatie past.
Gratis BPM berekening aanvragen
Wilt u weten hoeveel BPM u moet betalen bij het kopen van een auto in Duitsland? Vraag dan een vrijblijvende berekening aan. U ontvangt:
• Een overzicht op basis van alle methodes.
• Een duidelijke toelichting van de voordeligste optie.
• Een kostenoverzicht voor de volledige import.
Ga naar Gratis BPM berekening om direct aan te vragen
Zo helpt Das Auto Import u verder
Bij Das Auto Import begeleiden wij jaarlijks duizenden klanten die een auto kopen in Duitsland en deze invoeren in Nederland. Wij verzorgen:
• De volledige BPM-berekening
• De BPM-aangifte
• RDW-keuring en registratie
• Transport en verzekering
Zo weet u vooraf precies waar u aan toe bent en komt u niet voor verrassingen te staan.
Heeft u vragen of wilt u direct een auto invoeren uit Duitsland? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder met eerlijk advies en een transparant kostenoverzicht.